Pages

Thursday, October 21, 2010

Seni bersalam

                                           ikan pun nak salam juga

kucing pulak salam  macam ni....

                                                




                                                                 

Bersalam/berjabat tangan atau handshake merupakan sunnah Rasulullah s.a.w. Walau bagaimanapun ada berbagai-bagai cara orang melakukan amalan bersalaman. Yang terbaik adalah dengan menggenggam erat sambil mata bertentang mata. Akan tetapi ada juga orang bersalaman sambil muka berpaling ke lain atau memandang ke arah lain. Ada orang bersalam tanpa menggenggam tangan - ada yang cuma bersentuhan hujung jari sahaja, ada yang menggenggam  longgar, ada yang erat dan berbagai lagi. Semua aksi ini boleh ditafsirkan dari segi psikologinya seperti ikhlas atau tidak ikhlas, hambar atau bersungguh-sungguh, sambil lewa, tidak perduli, tidak hormat, salam politik, salam dakwah, salam saudara dan sebagainya. kerana itu ketika kita bersalam, ingatlah apa maksud salam kita itu.

Nasihat dan panduan bersalam :

1.genggamlah erat tangan ketika bersalam. Ini menunjukkan kesungguhan, minat dan prihatin terhadap orang lain.
2. pandang mata ketika bersalaman, sekurang-kurangnya dua saat. Ini menunjukkan keikhlasan. Tidak memandang mata menunjukkan sikap tidak perduli, tidak penting, atau bersalam kerana terpaksa atau sekadar ambil hati dan adat.
3. Jangan keterlaluan.
4.Niatkan bersalam untuk membina hubungan baik dan mengikut sunnah.
5.Perhatikan masalah orang lain seperti tangannya sakit atau cacat dan sebagainya dan jangan genggaman kita menyebabkan dia sakit. Menggenggam erat tangan orang yang memakai cincin mungkin menyakitkannya, kerana itu perlulah berhati-hati.
6. Jangan bersalaman dengan orang yang berlainan jantina kecuali suami isteri atau mahram. Nabi tidak pernah berjabat tangan dengan perempuan ajnabi.

No comments:

Post a Comment