Pages

Monday, November 29, 2010

Perkhemahan dalam cuti

ansar berkopiah, sebelah kanan
Sabtu lepas, sahabat sy, Ramizul mencadangkan untuk mengumpulkan anak-anak saudaranya dalam satu perkhemahan hujung minggu. Anak saya, Ansar pun diajak join sekali kerana Ansar berkawan dengan anaknya, Syakir.

Program bermula dengan solat maghrib dan memasang khemah. gambar solat tak dapat ambil sebab kami datang dah lewat malam. mereka berjamaah sendiri dengan yang paling besar menjadi imam.

Lepas Isyak mereka buat ayam bakar. Kami datang mereka sedang membakar ayam.
Anak hakim mahkamah syariah pun turut sama. Ramizul kumpulkan anak-anak saudaranya dari jerantut. Anak dia dan saya saja dari temerloh.
ansar memang suka berkhemah. dia bawak dua khemah, besar dan kecik. Lokasi perkhemahan di sebelah rumah ramizul sebab rumahnya corner lot dan lapang.


siap untuk dimakan


ansar n d gang
lepas makan mereka masuk tidur, sebab nanti nak bangun awal untuk qiamullail.



 anak-anak kena diajar buat qiamullail supaya mereka biasa dan tidak janggal. dengan buat program ramai-ramai menjadikan aktiviti itu lebih menyeronokkan.

Lepas subuh mereka dijadualkan berjogging. lepas tu sarapan dan bersurai.

Ahad petang, ansar, izril dan adailami dihantar ke maahad tahfiz al-amin berhala gantang untuk mengikuti kem ibadah yanag dianjurkan oleh maahad tersebut.





 katanya berebut-rebut orang nak join. nasib baik saya dah sms dulu kpd mudir nama-nama tu...cuma syakir anak Ramizul tak dapat ikut serta. bukan main seronok budak-budak tu nak pergi. walaupun namanya kem tapi merka duduk di bangunan asrama (dorm) tiga tingkat. antara aktivitinya ialah belajar al-quran dan amali ibadah.

night inspection
 Disiplin kem ketat. penjaga tak dibenar melawat kecuali selepas enam setengah petang. saya cadang nak datang solat maghrib dan isyak kat masjid berhala gantang sebab budak-budak peserta kem itu akan solat di situ.Perkhemahan tu selama 14 hari dengan bayaran yg sangat minima rm290.00

No comments:

Post a Comment